مباني نظري و پيشينه تحقيق خلاقيت معلمان و پيشرفت تحصيلي

۹ بازديد

 

مباني نظري و پيشينه تحقيق خلاقيت معلمان و پيشرفت تحصيلي

عنوان: مباني نظري و پيشينه تحقيق خلاقيت معلمان و پيشرفت تحصيلي


مشخصات فايل

تعداد صفحات 50
حجم 65 كيلوبايت
فرمت فايل اصلي doc
دسته بندي علوم تربيتي


توضيحات كامل

عنوان: مباني نظري و پيشينه تحقيق خلاقيت معلمان و پيشرفت تحصيلي

 

فرمت فايل: word

تعداد صفحات: 50

 

خلاقيت و نوآوري محرك اصلي تمدنهاست.تلفن ،اتومبيل ،هواپيما،راديو ،تلويزيون،رايانه،الكترونيك، قدرت اتمي ومسافرت هاي فضايي و خلق ادبيات وانواع هنرها و... نقاط عطفي از اختراعات و اكتشافات و نمودي ارزشمند از تفكر و ذهن خلاق بشر است.

بنابراين براي پيشرفت در صنعت ،اقتصاد ،سياست و همه ي علوم نيازمند تفكري خلاق و نو آور هستيم خلاقيتي كه در ضمير همه ي ما نهفته و در نحوه ي زندگي ما تأثير دارد.

تحولات سريع عصر كنوني ما ،نيازمند حل مسائل و مشكلات به گونه اي خلاق است. هرچند علم، توسعه و پيشرفت نياز اوليه ي بشر امروزي است، ولي بايد دانست كه علم به خودي خود، ضامن حل بسياري از مسائل و مشكلات آينده اي كه ما با آنها مواجه خواهيم شد نيست ،تنها نيروي فوق العاده و قدرتمند خلاقيت است كه مي تواند مسائل و مشكلات را به طرز خارق العاده اي از سرراه بشر بردارد.

شايد به جرأت بتوان گفت كه جامع ترين تعريف خلاقيت توسط "گيلفورد"دانشمند آمريكايي عرضه شده است.او خلاقيت را باتفكر واگرا(دست يافتن به رهيافت هاي جديد براي حل مسائل )در مقابل تفكر همگرا (دست يافتن به پاسخ )مترادف دانسته است.

افرادي كه تفكر واگرا دارند در فكر و عمل خود با ديگران متفاوتند و از عرف و عادت دور شده، روش هاي خلاق و جديد را به كار مي برند.برعكس كساني كه از اين خصوصيات برخوردار نيستند،تفكر همگرا دارند و در فكر و عمل از عرف و عادت پيروي مي كنند.س تفكر واگرا يعني دور شدن از يك نقطه ي مشترك كه همان رسم و سنت و عرف اجتماع است و تفكر همگرا يعني نزديك شدن به آن نقطه.

امروزه ثابت شده است كه برخلاف بسياري كه ابداع و خلاقيت را خصوصيت ذاتي بعضي افراد مي دانند، اين استعداد در نوع بشربه اندازه حافظه عموميت دارد ومي توان آن را باكاربرد اصول وفنون معين و ايجاد طرز تفكرهاي جديد و ايجاد محيطي مناسب پرورش داد.

مك كينان در تعريف خلاقيت مي نويسد:"خلاقيت عبارت است از حل مسأله به نحوي كه ماهيتي بديع و نو داشته باشد.

 

فهرست مطالب

مفهوم خلاقيت

تعريف خلاقيت

آموزش وپرورش خلاقيت

نظريه هاي خلاقيت

دستاوردهاي مادى خلاقيت

دستاوردهاى غيرمادى خلاقيت

ويژگي هاي شخصيت خلاق

الگوهاي پرورش خلاقيت

زمينه‌هاي شكوفايي خلّاقيت

تاثيرات فرهنگ و محيط برخلاقيت

ويژگي هاي معلم پرورش دهنده ي خلاقيت

فعال شدن شاگردان در كلاس

استفاده از روش بارش مغزى

هنر پرسش

شيوه هاى پرسش خلاق

به كارگيرى قوه تخيل

به كارگيرى حواس ديگر

تفكر خلاق

حل خلاق مسئله

اصول پرورش خلاقيت در كلاس درس

موانع خلاقيت

موانع فردي خلاقيت

منابع انساني

موانع خلاقيت در محيط مدرسه

موانع خلاقيت در محيط خانواده

تحقيقات انجام شده

فهرست منابع


توضيحات بيشتر و دانلود



صدور پيش فاكتور، پرداخت آنلاين و دانلود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.