مباني نظري و پيشينه تحقيق تاب آوري تحصيلي و هيجاني
عنوان: مباني نظري و پيشينه تحقيق تاب آوري تحصيلي و هيجاني
مشخصات فايل
تعداد صفحات | 50 |
حجم | 181 كيلوبايت |
فرمت فايل اصلي | doc |
دسته بندي | روان شناسي |
توضيحات كامل
عنوان: مباني نظري و پيشينه تحقيق تاب آوري تحصيلي و هيجاني
فرمت فايل: word
تعداد صفحات: 50
واژهي تابآوري از ريشهي لاتين resilenc گرفته شده است، كه اشاره به كيفيت نرمي[1] (خم شوندگي) يا قابليت ارتجاعي[2] (كشساني) مواد دارد (گرين[3]، 2002). اين اصطلاح همچنين به معناي پريدن به عقب يا بازگشت به حالت اوليه[4] نيز مي باشد. واژه تابآوري در فرهنگ واژگان به گونههاي متفاوتي تعريف شده است. از جمله: « توانايي و يا قدرت برگشت به شكل يا موقعيت اوليه و اصلي بعد از خميدگي، فشردگي و يا كشيدگي.[5] »
اين اصطلاح همچنين در فرهنگ و بستر به اين شكل تعريف شده است: « توانايي بازگشت يا قابليت ارتجاع به شكل، حالت و يا موقعيت قبل از فشار يا كشيدگي يا توانايي بهبود بخشي به توانمنديها، روح و روان و مزاج و مشرب و غيره به سرعت[6].» (1958، ص1540).
در فرهنگ واژگان هريتيج[7]، تابآوري به معناي توانايي بهبودي سريع از بيماري، تغييرات، يا بيچارگي و بد شانسيها مي باشد.
راتر (1990) تابآوري را به اين شكل تعريف مي كند : « تفاوتهاي فردي در قطب مثبت پديده پاسخ به استرس و شرايط نامطلوب، يعني داشتن اميد و خوش بيني در برخورد با شرايط خطرزاي طاقت فرسا.» )ص 181)
در حوزهي روانشناسي، به دليل گستردگي مفهوم تابآوري و كاربرد آن در حوزههاي مختلف، توافق كلي بر ارائه تعريفي روشن از آن وجود ندارد؛ چنانكه اصطلاح تابآوري به صورتهاي مختلفي تعريف شده است (گوردن و سانگ[8]1994؛ به نقل از كامپفر[9]، 1999). به عنوان مثال: كيفيات ارتجاعي (هاريمن[10]، 1958؛ به نقل از اولسون، باند، برنز، ولابراديك و ساواير[11]، 2003)؛ توانايي سازگاري موفقيت آميز[12] در مقابل تغييرات محيطي (داروين[13]، 1989؛ سيچتي و كوهن، 1995؛ به نقل از اولسون و همكاران، 2003) سرسختي[14] و آسيب ناپذيري (آنتوني[15] 1974؛ كوباسا[16] 1999؛ رودوالت وزون[17] 1989؛ موي وخوشابا[18] 1994؛ رامانيا، شارپ و بايراوان[19] 1999؛ به نقل از اولسون و همكاران، 2003).
در اين ميان گارمزي (1985) معتقد است كه تابآوري را نميتوان به عنوان آسيب ناپذيري در مقابل استرس و شرايط ناگوار زندگي در نظر گرفت، بلكه تابآوري توانايي مقابله و بهبودي مجدد در شرايط ناگوار زندگي ميباشد.
فوناگي، استيل،هايگت، و تارگت[20] (1994) نيز تابآوري را به عنوان "رشد نرمال تحت شرايط سخت وناگوار " توصيف مينمايند. (ص 233).
ماستن(1994) و ماستن و همكاران (1999) نيز با توجه به تمايز ميان پيامدهاي تابآوري آن را به سه شكل تعريف مينمايند: 1) نشان دادن پيامدهايي بهتر از حد انتظار در افراد در معرض خطر، 2) سازگاري مثبت عليرغم تجربيات استرس زا، و 3) بهبود مجدد بعد از حوادث ناگوار[21].
راتر (1990) در يك تعريف نسبتا جامع، تابآوري را به عنوان فرآيندي پويا توصيف كرده است كه تأثيرات حوادث منفي زندگي را با توجه به تعامل ميان عوامل خطر زا و عوامل حفاظتي بيروني و دروني اصلاح ميكند. ماهيت پوياي اين فرآيند بدين معناست كه فرد تابآور مشاركت كننده فعال و سازنده محيط پيراموني خود است (اسكار و مك كارتي[22]، 1983؛ به نقل از كامپفر، 1999). مفهومي كه فراتر از صرف مقاومت منفعل در برابر آسيبها و شرايط تهديد كننده ميباشد و قائل به فاعليت نوع بشري است. از طرفي اين مقابله موفقيت آميز با موقعيت ميتواند توانايي فرد را براي مقابله[23] با شرايط ناگوار آينده افزايش دهد.
از اين رو، اين رويكرد كه تابآوري فرآيندي پويا و فرد مشاركت كننده فعال ميباشد، با رويكردي كه تابآوري را به عنوان يك صفت[24] ميبيند از دو جهت متمايز ميشود. در رويكرد صفتي، خود- تابآوري[25] سازه اي است كه توسط جين[26] و جك و بلاك[27] (1980؛ به نقل از لوتار و همكاران، 2000) مطرح شده و به مجموعه اي از ويژگيهاي شخصيتي و توانمنديهاي فردي يا منابع دروني افراد اشاره ميكند. دوم اينكه خود- تابآوري به عنوان يك صفت شخصيتي، الزاما در برخورد با شرايط ناگوار مطرح نميشود.
بعلاوه تابآوري به عنوان يك مفهوم تحولي از مهارت[28] نيز متمايز ميشود. در يك ديدگاه رشدي، مهارت به عنوان توان استفاده سازگارانه از منابع دروني و بيروني براي دستيابي به پيامدهاي مثبت و موفقيت آميزي است كه متناسب با فرهنگ، زمان، تاريخ، بافت و سن افراد باشد. مهارت استفاده از منابع دروني و بيروني براي دستيابي به پيامدهاي مثبت و سازگارانه است و الزاما در برخورد با شرايط ناگوار نيز مطرح نميشود؛ در حاليكه تابآوري يك سازگاري مثبت در حضور شرايط ناگوار است. بايد خاطرنشان ساخت كه تابآوري بر خلاف مهارت كه پيامدهاي رفتاري قابل مشاهده را در بر ميگيرد، شامل مؤلّفههاي رفتاري، عاطفي، و شناختي نيز ميباشد (لوتار و همكاران، 2000).
عليرغم وجود تعاريف متعدد در مورد تابآوري، شايد بتوان گفت، وجه اشتراك همه اين توصيفات عبارت از توانايي بازگشت به حالت اوليه[29] و سازگاري موفقيت آميز عليرغم استرس زياد و شرايط ناگوار ميباشد (استوارت، ريد، و منگهام[30]، 1997؛ بروسلي، ورساج وگلدستون[31] 1998؛ به نقل از پليس، رينولدز، كازينز و اونيل[32]،2002). و البته وجه تمايز تعاريف فوق نيز مربوط به سه رويكرد اصلي به تابآوري ميباشد يعني ادراك تابآوري به عنوان توانايي[33]
(ظرفيت)، فرآيند[34]، و يا پيامد[35] سازگاري مثبت عليرغم شرايط ناگوار (ماستن و همكاران، 1999). اگر چه در اين ميان، تمايز ميان فرآيند و پيامدهاي ناسازگاري نميتواند خالي از اغماض و پيچيدگي باشد (السون و همكاران، 2003).
[1]- Plaint
[2]- Elastic
[3]-Green
[4]-Jump Bounce Back
[5]- The Random House Dictionary (1961 )
[6]- Webster`S New Twentieth Century Dictionary of The English Language
[7]- Heritage Lllustrated Dictionary Of The English Languaye
[8]- Gordon & Song
[9]- Kumpfer
[10]- Harriman
[11]- Olsson ,Bond, Burns, Vella- Brodrick & Sawyer
[12]- Succesful Adaptation
[13]-Darwin
[14]-Hardiness
[15]-Anthony
[16]-Kobasa
[17]-Rhodewalt & Zone
[18]-Maddi & Khoshaba
[19]-Ramanaiah, Sharp,& Byravan
[20]- Fonagy, Steele Higgitt & Target
[21]- Truma
[22]-Scarr & Mccarty
[23]-Coping
[24]- Trait
[25]-Ego- Resiliency
[26]- Jeanne
[27]- Jack Block
[28]- Competence
[29]-Bounce Back
[30]-Stewart , Reid & Mangham
[31]-Beardslee, Versage & Gladstone
[32]-Place,Reynolds, Cousins & Oneill
[33]-Capacity
[34]-Process
[35]-Outcome
فهرست مطالب
تعريف تابآوري : شاخصها و مدلها
عوامل خطرزا
عوامل حفاظتي
مدلهاي تابآوري
مدلهاي مفهومي تابآوري
مدل گارمزي و همكاران
مدلهاي فرآيندي تابآوري
مدل ريچاردسون، نيگز، جنسين و كامپفر(1990)
مدل كامپفر
ماهيت چند بعدي بودن سازهي تابآوري
تابآوري تحصيلي و تابآوري هيجاني
پيشينه تحقيق
منابع
توضيحات بيشتر و دانلود
صدور پيش فاكتور، پرداخت آنلاين و دانلود